Welkom op de pagina over breuken!

Bovenaan deze pagina staat een uitleg over breuken. Daaronder vind je oefeningen met breuken.  We raden je aan om eerst de uitleg door te lezen en daarna te gaan oefenen. Als je het al snapt kun je ook direct gaan oefenen.

Banner breuken

 

UITLEG: 

Je kunt hieronder de hele uitleg lezen of direct naar het deel gaan waar jij meer over wilt weten:

 

Introductie:

Met breuken kun je aangeven hoeveel je van 'iets' hebt. Je kunt een pizza bijvoorbeeld in 8 stukken snijden. 1 stuk van de pizza is dan 18. Het cijfer boven de streep vertelt hoeveel stukken pizza je hebt en wordt de teller genoemd. Het cijfer onder de streep geeft aan hoeveel stukken pizza er totaal zijn en wordt de noemer genoemd. Je hebt dus 1 stuk pizza en de totale pizza bestaat uit 8 stukken. In onderstaande afbeelding kun je dit goed zien:

1/8 deel van een pizza
1/8 deel van een pizza 

 

Onthoud: de teller staat boven de streep en de noemer onder de streep: telllernoemer

 

Als je twee stukken pizza hebt heb je 28 deel van de pizza. De teller staat dan op 2, omdat je 2 stukken hebt. De noemer staat nog steeds op 8, omdat het totaal aantal stukken gelijk is gebleven. 28 is hetzelfde als 14 (want je kunt zowel de teller als de noemer delen door 2). Daarover lees je hieronder meer bij het kopje 'breuken vereenvoudigen'.

 

Een ander voorbeeld: een taart wordt in 6 stukken gesneden. 1 stuk is dan 16 deel van de taart. De hele taart is 66, dat is hetzelfde als 1 (in de onderstaande afbeelding kun je dat goed zien). Er geldt altijd dat als de teller en noemer gelijk zijn het een hele is. Dus 66 is hetzelfde als 22, maar ook hetzelfde als bijvoorbeeld 623623. Deze breuken zijn dus allemaal 1 (= een hele).

Taart verdeeld in 6 stukken
Taart verdeeld in 6 stukken

 

Breuken vereenvoudigen:

Je moet breuken altijd zo eenvoudig mogelijk schrijven. Als je straks bijvoorbeeld breuken gaat vermenigvuldigen vereenvoudig je je antwoord zo ver mogelijk! 28 schrijf je bijvoorbeeld als 14. Als je de teller en de noemer door hetzelfde getal kunt delen kun je de breuk vereenvoudigen, in dit geval deel je dus beide door 2. Voorbeelden:

  • 48 = 24 = 12
  • 412 = 26 = 13
  • 812 = 46 = 23

 

We hebben het voorbeeld 48 = 24 = 12 hieronder weergegeven met 3 afbeeldingen waarbij 48, 24 en 12 telkens het roodgekleurde deel zijn. Je kunt goed zien dat 48 deel van een taart even groot is als 12 deel van een taart. Het roodgekleurde deel is namelijk elke keer de helft van de taart.

4/8 = 2/4 = 1/2
Je kunt goed zien dat de roodgekleurde delen samen telkens even groot zijn

 

Helen uit een breuk halen:

Is  de teller groter dan de noemer? Dan zet je een heel getal voor de breuk. Stel de noemer is 8 en de teller is ook 8, dan wordt het een heel getal en dus 1. Is de noemer 8 en de teller 9, dan wordt het ook een 1 en komt er 18 achter te staan. Dus: 98 = 1 18. Nu maken we de teller 1 hoger: 10. Dan komt er weer een 1 en nu komt er 28 achter te staan. Dus: 108 = 1 28. Dit kun je nog vereenvoudigen naar 1 14. Als laatste: er kan ook een hoger getal dan de 1 voor de breuk komen te staan. Dat is het geval als je noemer bijvoorbeeld 8 is en de teller 16 of hoger (want 2 x 8 = 16). In dat geval wordt het een 2. Is de teller 24 of hoger dan wordt het een 3, is de teller 32 of hoger dan wordt het een 4 enz. Voorbeeld: 198 = 2 38 . Dit geldt ook bij andere noemers. Nog twee voorbeelden:

  • 206 = 3 26
  • 157 = 2 17

 

Breuken vergelijken / breuken gelijknamig maken:

Stel je hebt de breuken 34 en  26. Welke breuk is dan het grootst? Om dat te kunnen bepalen kun je het beste de breuken gelijknamig maken. Dat doe je door ervoor te zorgen dat de noemers gelijk zijn. Je hebt als noemers de getallen 4 en 6. Je moet kijken welk getal in beide tafels voorkomt. 34 en  26 kun je allebei omzetten naar twaalfden (want de twaalf zit zowel in de tafel van 4 als in de tafel van 6). Want: 3 x 4 = 12 en 2 x 6 = 12. Omdat je de noemer van 34 met 3 vermenigvuldigt om aan 12 te komen, vermenigvuldig je de teller ook met 3. 3 x 3 = 9, dus 34 wordt 912. De noemer van 26 vermenigvuldig je met 2 om aan 12 te komen, dus de teller vermenigvuldig je ook met 2. 2 x 2 = 4, dus 26 wordt 412. Nou nog even antwoord geven op de vraag: welke breuk is het grootst? 912 is groter dan 412 dus 34 is groter dan 26

 

Breuken vermenigvuldigen:

Soms moet je breuken vermenigvuldigen met andere breuken of met gewone getallen. Als je twee breuken hebt, vermenigvuldig je de teller met de teller en de noemer met de noemer. Probeer altijd je antwoord te vereenvoudigen. Voorbeeldsom:

37 x 410 = 3 x 47 x 10 = 1270 = 635

 

Soms moet je een breuk met een gewoon getal vermenigvuldigen. Je vermenigvuldigt dan het gewone getal met de teller van de breuk. Probeer altijd je antwoord te vereenvoudigen. Voorbeeldsom:

3 x 410 = 3 x 410 = 1210 = 65 = 1 15

 

Breuken delen:

Breuk delen door een geheel getal:

Als je een breuk moet delen door een geheel getal deel je de teller door dat getal. Probeer altijd je antwoord te vereenvoudigen. Voorbeeld: 48 : 2. Je deelt dus de 4 (= de teller) door de 2. De noemer blijft hetzelfde. Je krijgt dus: 48 : 2 = 28 = 14

 

Helaas is het niet altijd zo makkelijk. Soms kun je de teller niet delen. Dan moet je de breuk omrekenen naar een breuk met grotere getallen (door de teller en de noemer allebei met hetzelfde getal te vermenigvuldigen). Bijvoorbeeld 78 : 2. Je kunt 7 niet delen door 2. Dat lossen we op door de breuk om te rekenen: 78 : 2 = 1416 : 2. Je doet dus 7 x 2 = 14 en 8 x 2 = 16. 14 kun je wel delen door 2. Het antwoord is dan: 78 : 2 = 1416 : 2 = 716 . Dit antwoord kun je niet vereenvoudigen.

 

Geheel getal delen door een breuk:

Soms wil je een geheel getal delen door een breuk. Een voorbeeldsom: 8 : 12 . De regel is: delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde. Dus bij deze voorbeeldsom krijg je: 8 : 12 = 8 x 21 = 8 x 2 = 16

 

Breuk delen door een breuk:

Tenslotte kun je ook nog een breuk delen door een andere breuk. Ook hierbij geldt de regel: delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde. Gebruik maken van deze regel is de makkelijkste en snelste manier om deelsommen met twee breuken op te lossen! We laten zien hoe het werkt met een voorbeeldsom:

910 : 27 = 910 x 72 = 9 x 710 x 2 = 6320 = 3 320

 

Breuken optellen / breuken aftrekken:

Om breuken te kunnen optellen of breuken te kunnen aftrekken moet je zorgen dat ze gelijknamig zijn, dus dat de noemers hetzelfde zijn. Hoe je breuken gelijknamig maakt lees je hierboven bij 'breuken vergelijken / breuken gelijknamig maken'. Als je ervoor hebt gezorgd dat de noemers gelijk zijn kun je de tellers bij elkaar optellen of de tellers van elkaar aftrekken. Probeer altijd je antwoord te vereenvoudigen. Voorbeeldsommen:

  • 916 + 1216 = 9 + 1216 = 2116 = 1 516
  • 34 + 38 = 68 + 38 = 98 = 1 18 (bij deze som zijn 34 en 38 gelijknamig gemaakt, waardoor de noemers hetzelfde zijn geworden)
  • 512 − 312 = 212 = 16

  

OEFENINGEN:

De makkelijkste oefeningen staan bovenaan. De moeilijkste oefeningen staan onderaan. Bij elke oefening staat voor welke groep deze bedoeld is.

 

Allemaal verschillende soort oefeningen met breuken. Echt een aanrader, maar lees wel eerst de uitleg hieronder door!

Uitleg: Je kunt kiezen uit 'oefenen' en 'toets'. Het beste kun je eerst kiezen voor 'oefenen'. Daar onder kun je kiezen welke oefening je wilt gaan doen. Hieronder vind je een uitleg per oefening. Als je een oefening hebt gekozen klik je op [start] en daarna nog een keer op [start]. Met het kruisje rechts bovenin kun je terugkeren naar het menu. Voor deze oefening heb je Adobe Flash Player nodig.

Uitleg benoemen: Bij 'benoemen' krijg je een cirkeldiagram te zien. Geef daaronder aan welke breuk bij dit cirkeldiagram hoort (met behulp van de plusjes en minnetjes). Tel eerst het aantal hele cirkels, dan het aantal gekleurde stukjes (= de teller) en dan in hoeveel stukjes de cirkel is verdeeld (= de noemer).

Uitleg kleuren: Bij 'kleuren' krijg je een breuk te zien. Jij zorgt voor het goede cirkeldiagram daarbij. Met de linker plus en min kun je helen toevoegen. Met de middelste plus en min kun je de cirkel in meer vakjes verdelen. Met de rechter plus en min kun je vakjes in kleuren. Wil je bijvoorbeeld de breuk 24 maken dan verdeel je de cirkel in 4 vakjes waarvan je er twee inkleurt.

Uitleg helen eruit (niveau 1 en 2): Bij 'helen eruit' zorg je dat je de helen uit een breuk haalt. Een uitleg daarover vind je hierboven bij helen uit een breuk halen. Met behulp van de plusjes en minnetjes kun je aangeven wat de nieuwe breuk wordt.

Uitleg vereenvoudigen (niveau 1 en 2): Je zorgt ervoor dat je de breuken vereenvoudigt. Met behulp van de plusjes en minnetjes kun je aangeven wat de nieuwe breuk wordt.

Uitleg breuken maken (niveau 1 en 2): Dit is de moeilijkste oefening. Je ziet een getal staan, bijvoorbeeld 2. Je moet daar een breuk van maken met behulp van bijvoorbeeld vierdes. 1 is 44, dus 2 is 84. Bij deze oefening werk je dus eigenlijk omgekeerd dan bij 'helen eruit'. Met de plusjes en minnetjes kun je aangeven wat de teller moet worden. Met +5 en –5 tel je snel 5 bij de teller op of haal je 5 van de teller af.

 

Weet jij op welke volgorde de breuken horen te staan?

Uitleg: Plaats de sokken, met daarop breuken, in de goede volgorde op de waslijn. Twee breuken die hetzelfde zijn (bijvoorbeeld 24 en 12 ) plaats je op elkaar. Heb je alle breuken op de goede plek geplaatst, klik dan op [VOLGEND LEVEL], dan wordt het iets moeilijker. Plaats je een breuk op de verkeerde plek? Klik dan op [ZELFDE LEVEL] om opnieuw met hetzelfde level te beginnen. Voor deze oefening heb je Java nodig.

 

Je leert modellen (zoals een cirkeldiagram) koppelen aan breuken (Engelstalige oefening).

Uitleg: Klik eerst op [fractions]. Daarna kies je een level. Je moet de cirkeldiagrammen, stroken en breuken aan elkaar koppelen. Zorg dat er goede combinaties ontstaan. Sleep beide elementen naar de 'weegschaal' en klik op [check]. Daarna klik je op [ok] om de volgende elementen te combineren. Als het niet goed is kun je het met [try again] opnieuw proberen.

 

Verdeel lekkere etenswaren over een aantal kinderen. Weet jij hoeveel ieder kind moet krijgen?

Uitleg: Kies eerst het aantal kinderen, het aantal van een product en daarna een product. Je kunt voorwerpen snijden met de knop [IK WIL SNIJDEN] (linksonder). Let op! Begin buiten het figuur met snijden. Je kunt gaan verdelen door te klikken op [IK WIL VERDELEN] (linksonder). Je kunt een stuk aanklikken, dat wordt wit. Door een persoon aan te klikken krijgt het stuk de kleur van het shirt van de persoon. Die persoon krijgt het stuk. Zorg ervoor dat je eerlijk snijdt en eerlijk verdeelt! Als je het goed doet moet je daarna in het volgende scherm aangeven hoeveel ieder kind krijgt. Daarna kun je met de knop [nieuwe opgave] een andere opgave proberen. Voor deze oefening heb je Java nodig.

 

Optel-, aftrek-, vermenigvuldig- en deelsommen met breuken.

Uitleg: Kies bovenaan voor [OPTELLEN] (+ sommen), [AFTREKKEN] (− sommen), [VERMENIGVULDIGEN] (keersommen) of [DELEN] (deelsommen). Je krijgt een som te zien waarvan je het antwoord in moet typen. Let op! Je moet je antwoord vereenvoudigen. Klik op [controleer] om te kijken of je het goed hebt gedaan. TIP! Je kunt ook gebruik maken van een kladblok (bijvoorbeeld om je tussenstappen op te schrijven), deze vind je onder de oefening. Je kunt meerdere kladblaadjes tegelijk open hebben staan (met de knop [kladblok leegmaken] verwijder je al je kladjes).

 

5 verhaalsommetjes met breuken die je op een citotoets kunt verwachten.

Uitleg: Klik op [?] achter A, B, C of D en daarna op [=>]. Met de knop [laat alle vragen zien] rechts bovenin zorg je ervoor dat je alle vragen te zien krijgt.

 

Bij deze oefening krijg je verhaalsommen. Jij moet zelf bedenken hoe je moet uitrekenen wat het antwoord is. Moet je delen of juist vermenigvuldigen doen of ...?

Uitleg: Klik op [?] achter A, B, C of D en daarna op [=>]. Met de knop [laat alle vragen zien] rechts bovenin zorg je ervoor dat je alle vragen te zien krijgt.

 

Plaats de breuken, procenten en kommagetallen op de getallenlijn (Engelstalige oefening).

Uitleg: Op de bovenste getallenlijn plaats je de breuken (bijvoorbeeld 34 ). Op de middelste getallenlijn plaats je de kommagetallen (bijvoorbeeld 0,75). Op de onderste lijn plaats je de procenten (bijvoorbeeld 75%). Soms springt het rode rondje naar het begin. Meestal komt dit omdat je het fout hebt gedaan. Ook kan dit komen doordat je het rondje niet goed onderaan het streepje hebt gehangen. Je kunt niet op een klaar-knop drukken, maar als alle rondjes aan een streepje hangen heb je het goed gedaan en ben je klaar met deze oefening! Voor deze oefening heb je Adobe Flash Player nodig.

 

Een aantal sommetjes met breuken. Vereenvoudig de antwoorden! TIP! Je kunt het beste de tussenstappen op een kladblaadje opschrijven.

Uitleg: Klik eerst op [START]. Maak met behulp van de getallen die eronder staan de goede antwoorden. Klik op een leeg vakje en vervolgens op het getal dat daar hoort te staan. Klik op [OK] als je het antwoord hebt ingevuld. Voor deze oefening heb je Adobe Flash Player nodig.

 

Bij deze opdrachten deel je getallen door 12. Je moet bijvoorbeeld het getal 5 door 12 delen. TIP! Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.

Uitleg: Klik op [?] achter A, B, C of D en daarna op [=>]. Met de knop [laat alle vragen zien] rechts bovenin zorg je ervoor dat je alle vragen te zien krijgt.

 

Vragen, tips en opmerkingen horen we graag! Neem contact met ons op of laat hieronder een reactie achter.

Reacties  

# sunghoon 08-02-2023 19:27
awesome site, keep up the good work
Antwoorden
# Oefenplein 18-02-2023 11:45
Gaan we doen!
Antwoorden
# Soof1111111 31-01-2023 20:31
Hi oefenplein ik snap niet hoe je de breuken moet delen zou je mij misschien kunnen helpen
Antwoorden
# Oefenplein 04-02-2023 13:21
Lees hierboven de uitleg over breuken delen eens door. Hopelijk snap je het dan beter!
Antwoorden
# daav 13-06-2022 11:08
waar zijn de oefeningen zonder Java
Antwoorden
# daav 13-06-2022 11:16
hoi de spelletjes zijn makkelijk en sommige kan ik niet spelen maar het is wel een goeie site
Antwoorden
# Oefenplein 14-06-2022 21:14
Er zijn ook oefeningen zonder Java. Maar ik zie inderdaad dat een aantal oefeningen helaas niet meer doen. Ik zet deze pagina op onze to-do lijst. We gaan de oefeningen dan binnenkort updaten.
Antwoorden
# daav 13-06-2022 11:05
waar zijn de oefeningen
Antwoorden
# Oefenplein 14-06-2022 21:13
Ik zie inderdaad dat een aantal oefeningen helaas niet meer doen. Ik zet deze pagina op onze to-do lijst. We gaan de oefeningen dan binnenkort updaten.
Antwoorden
# Anonymous 26-01-2022 22:33
:oops: ik zoek een breuk 2/3x7/8
Antwoorden
# Oefenplein 29-01-2022 13:27
Als je twee breuken hebt die je wilt vermenigvuldigen, vermenigvuldig je de teller met de teller en de noemer met de noemer.

Dus in dit geval 2 x 7 = 14 en 3 x 8 = 24, dus het antwoord is hier 14/24. Dat kun je nog wel vereenvoudigen door de teller en noemer door 2 te delen; dan wordt het 7/12.
Antwoorden
# farah 20-11-2022 10:21
hoi hoe kun je
de helen eruit krijgen

en alvast bedankt! :)
Antwoorden
# Oefenplein 30-11-2022 20:38
Hoi Farah,
Lees hierboven de uitleg eens bij Breuken vereenvoudigen of kopieer de volgende link: https://oefenplein.nl/rekenen/298-breuken#vereenvoudigen
Daar staat ook uitleg bij over hoe je helen eruit kunt krijgen. Succes!
Antwoorden
# jayvee 24-04-2021 20:16
hallo leuke website zo kan ik goed oefenen met rekenen en begrijpend lezen :lol:
Antwoorden
# Oefenplein 26-04-2021 19:58
Leuk om te horen. Fijn dat het je helpt met oefenen.
Antwoorden
# Joepkip 16-12-2020 11:06
yo openplein mooie website
Antwoorden
# Oefenplein 16-12-2020 19:30
Dankjewel, leuk om te horen!
Antwoorden
# Kika 23-01-2019 15:07
Hey ik ben kika

Mijn vraag was dat ik op de toets en oefening had er stond schrijf de breuk zo eenvoudig mogelijk 25/75 is.... en ik has geschrijven 5/14 maar ik had het fout kan jullie me helpen en ik ziet ok maar 2jaar hier
Antwoorden
# Oefenplein 23-01-2019 15:20
Hoi Kika,

Je vereenvoudigt breuken door teller en noemer door hetzelfde getal te delen. Kijk voor meer uitleg ook hierboven bij het kopje 'breuken vereenvoudigen'.

25/75 --> zowel teller als noemer delen door 5 levert op: 5/15 (en dus niet 5/14). Alleen dit kun je nog verder vereenvoudigen! Deel allebei nog maar eens door 5. 5/15 wordt dan 1/3 en dat is het antwoord hier!

Je had ook gelijk 25 en 75 allebei door 25 kunnen delen 25/25=1 en 75/25=3. Dus 25/75 is hetzelfde als 1/3.

Hopelijk snap je het nu wat beter en anders, vraag gerust!
Antwoorden
# Kika 24-01-2019 19:33
Dankje nu snap ik het :p
Antwoorden
# Oefenplein 24-01-2019 21:15
Fijn om te horen! :)
Antwoorden
# Lotte 04-12-2018 16:45
Hoi oefenplein ken je het liedje papi het is echt een leuk lied luister hem op YouTube bye ;)
Antwoorden
# Oefenplein 04-12-2018 22:46
Nee dat liedje ken ik niet :* Van welke zanger(es) is die?
Antwoorden
# Lotte 04-12-2018 16:37
Hoi oefenplein ik ben Lotte jullie mogen me wel lot noemen ;) ik snap dit niet zo goed mag ik uitleg? xxx kus van Lotte ;) :) :oops: :* :* :p
Antwoorden
# Oefenplein 04-12-2018 22:45
Hoi Lotte,
Tuurlijk mag je uitleg. Hierboven vind je een hele uitgebreide uitleg. Als je iets niet snapt, laat ons weten wat, dan proberen we het nog een keer uit te leggen!
Antwoorden
# Kacey 24-06-2018 08:41
sorry voor de spel fouten ik typte te snel :|
Antwoorden
# Kacey 24-06-2018 08:40
Hoi Oefenplein! Danjewel dat jullie me gedeblokkeerd hebben :) jullie hebben me ook echt geholpen met de reken cito je moest maximaal 5 punten omhoog gaan en ik ben 7 punten omhooggegaan! :roll: :roll: :roll: :roll: en bij begrijpendlezen 18 punten en met andere vakken heb ik ook alles goed alleen het enige vak waar ik niet zo goed in ben is rekenen ik ben niet de enige van de klas veel mensen en mijn vriendin is daar ook niet goed in.
maar ik ben nog niet zo goed in breuken bij gewone toetsen of bij de lest ik snap zeven vierde enzo nog steeds niet.
Antwoorden
# Oefenplein 24-06-2018 14:19
Hoi Kacey,

Graag gedaan, we gaan ervanuit dat je nu normale reacties plaatst ;) Fijn dat je omhoog bent gegaan met je cito's!

Probeer met breuken veel te oefenen, de uitleg hier door te lezen en vraag ook hulp bij je juf of meester. Als je vragen hebt kun je die natuurlijk altijd stellen!

4/4 houdt in dat als je een pizza hebt die in 4 stukken verdeeld is je alle 4 de stukken hebt. Dat is dan de hele pizza en dus hetzelfde als 1 pizza. 4/4 is dus 1.

Bij 7/4 heb je pizza's die in 4 stukken zijn verdeeld. 1 pizza is 4/4 zoals je hierboven leest. 7/4 is dan 1 hele pizza en een pizza waar je 3 stukken van hebt. Dus 1 hele pizza en een pizza waar je 3/4 van hebt. Dus 4/4 + 3/4 = 7/4. Je kunt ook zeggen 1 3/4 pizza.

Hopelijk snap je het al wat beter en anders gewoon vragen hoor! 8)
Antwoorden
# Kacey 13-06-2018 10:01
hoi ik ben kacey op mijn school computer ik snap breuken nog steeds niet blokeer me asjeblieft niet nog een keer
Antwoorden
# Oefenplein 14-06-2018 16:34
Hoi Kacey,

We hadden je geblokkeerd, omdat je raar taalgebruik gebruikte en deed als of je Oefenplein was. We hebben je IP-adres nu gedeblokkeerd.

Laat maar weten wat je niet snapt, dan proberen we je te helpen! Veel oefenen helpt en vraag ook je juf of meester of die het uit wil leggen.
Antwoorden
# Kacey 05-06-2018 15:35
please antwoord snel morgen hebben we het derde deel van cito ik heb weinig tijd :\'( :\'( :\'( :\'( :\'( :\'( :\'( :\'( :\'( :\'( :\'( :\'(
Antwoorden
# Oefenplein 05-06-2018 20:11
Snel genoeg? We hebben gereageerd ;) Heel veel succes met je cito morgen! 8)
Antwoorden
# Kacey 05-06-2018 15:29
hoi Oefenplein :lol: , dankjewel ik snap het al een beetje meer maar kunnen jullie het nog een beetje uitleggen bij de eind cito van groep 6 staan er de hele tijd vragen van dit bijvoorbeeld: Kate heeft 185 kranten bezorgt even later heeft ze vier vijfde stukken kranten bezorgt hoeveel is vier vijfde of een vijfde?, dat soort vragen snap ik niet kunnen jullie ook daarover uitleg geven ik wil niet weer een slecht rapport, antwoord alsjeblieft snel :\'(
Antwoorden
# Oefenplein 05-06-2018 20:11
Hoi Kacey,

Goed je het vraagt als het nog niet helemaal snapt! Lees ook zeker onze uitleg hierboven eens door!

Als je 185 delen hebt is dat alles, dus 5/5. Jij wil weten wat dan 1/5 of 4/5 deel daarvan is. Daarvoor deel je 185 door 5. 185 gedeeld door 5 is 37. Dat is dan 1/5 deel. Want 37 keer 5 is 185. Dus 1/5 + 1/5 + 1/5 + 1/5 + 1/5 = 5/5 en is dus hier 37 + 37 + 37 + 37 + 37 = 185.

4/5 deel is 185 gedeeld door 5 keer 4. 185 gedeeld door 5 is 37. 37 x 4 = 148.

Hopelijk snap je het al wat beter en laat het anders gewoon weten!
Antwoorden
# Kacey 06-06-2018 14:52
:lol: :lol: ik snap het dank u wel :lol:
Antwoorden
# Oefenplein 06-06-2018 18:50
Fijn om te horen! :) :lol:
Antwoorden
# salma 30-10-2017 18:46
haii oefenplein

salma weer. ik wou alleen zeggen waar halen jullie al deze goeie sommen vandaan?

en nog een vraag waarom moet je al die moeilijke tekens in voeren om een bericht te sturen?
Antwoorden
# salma 31-10-2017 07:44
kunnen jullie alstublieft wat sneller antwoorden. :\'(
Antwoorden
# Oefenplein 31-10-2017 15:25
Hoi Salma,

We proberen altijd binnen 24 uur te antwoorden. Het liefst nog sneller. In dit geval is dat gelukt, maar het zou kunnen dat dit af en toe wat langer duurt.
Antwoorden
# ferdy 11-01-2019 12:30
nice site
Antwoorden
# Oefenplein 11-01-2019 15:20
Dankjewel Ferdy!
Antwoorden
# Oefenplein 31-10-2017 15:24
Hoi Salma,

Bedankt voor je reactie. De sommen halen we van verschillende websites. Op oefenplein.nl proberen we een overzicht te bieden van de meest nuttige sommen voor leerlingen. Daarnaast maken we ook steeds meer oefeningen zelf.

De 'moeilijke tekens' die je moet invoeren zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat we minder ongewenste reacties ontvangen. Zo kunnen er geen reacties worden geplaatst door bijvoorbeeld een computer.
Antwoorden
# Kacey 05-06-2018 16:51
hoi ik zit in groep 6, vrienden worden?ik ben een meisje van 10
Antwoorden

Contactmogelijkheden

Over Oefenplein

Verklaringen

Oefeningen

arrow_up