Welkom op de pagina Wijzer door de tijd groep 7: Samenvatting 5!
Thema: Gelijke rechten?
Je vindt hier filmpjes, plaatjes en extra informatie over het thema gelijke rechten? per les en een oefentoets (+ antwoorden) over alle vier de lessen (de vragen zijn wel opgedeeld per les).
FILMPJES, PLAATJES & EXTRA INFORMATIE:
Les 1: Rijkdom en ontevredenheid
- Handel over zee tijdens de Gouden Eeuw (FILM, 1:55 minuten)
- Rijkdom in de Gouden Eeuw (FILM, 1:09 minuten)
- Paleis Versailles, het paleis van Lodewijk XIV (FILM, 1:49 minuten)
Les 2: Kennis is macht
- Het Teyler's museum (FILM, 4:39 minuten)
- Het Teyler's museum (website)
Les 3: Patriotten en Prinsgezinden
- TIP! De Patriotten (FILM, 5:22 minuten)
Les 4: De slavenhandel
- Nederlandse slavernij (FILM, 2:11 minuten)
- Handel in slaven (FILM, 1:42 minuten)
- TIP! De overtocht (FILM, 2:05 minuten)
- Slaven op onze plantages (FILM, 2:44 minuten)
- Een slaaf in Nederland (FILM, 8:28 minuten)
Oefentoets
Schrijf de antwoorden op de vragen bij voorkeur op een blaadje (of onthoud ze). Controleer daarna of je het goed hebt, onderaan deze pagina.
Les 1: Rijkdom en ontevredenheid
VRAAG 1: Pachters mogen een deel van wat ze verdienen zelf houden. De rest is voor de regent. Belastingpachters vragen steeds wat extra geld. Waarom vragen ze extra geld?
VRAAG 2: Regenten willen net zo leven als de mensen aan het hof van koning Lodewijk XIV. Hoe zie je dat aan hun huis en gewoontes (noem minstens 4 voorbeelden)?
Les 2: Kennis is macht
VRAAG 3: In verschillende Europese landen hebben geleerden nieuwe ideeën over de maatschappij. Zij vinden bijvoorbeeld dat de standen moeten worden afgeschaft. Noem nog twee ideeën.
VRAAG 4: Wie verzamelt in Nederland van alles over de natuur, het geloof, de kunst en techniek?
Les 3: Patriotten en Prinsgezinden
VRAAG 5: Veel mensen in de republiek zijn ontevreden. Ze willen bijvoorbeeld zelf een beroep kunnen kiezen. Waarom kan dat nu niet?
VRAAG 6: Een deel van de mensen geeft de schuld van de problemen aan de prins, de stadhouder. Er ontstaan twee partijen: de Patriotten en de Prinsgezinden. Welke partij is tegen de stadhouder en welke partij steunt hem juist?
Les 4: De slavenhandel
VRAAG 7: Vul de lege plekken in in het onderstaande verhaaltje. Kies uit: Afrika - driehoekshandel - Europa - suikerriet.
"Europeanen verbouwen ... en andere producten op grote plantages in Amerika. Zij laten slaven het werk doen. Europese handelaren kopen die slaven in ... (1). Ze verkopen ze op slavenmarkten in Amerika (2). Voor het geld kopen ze suikerriet en andere producten om in ... te verkopen (3). Daarna varen ze weer naar Afrika om nieuwe slaven te halen. Dit heet ...."
VRAAG 8: De WIC houdt zich ook bezig met de slavenhandel. Waar staat de afkorting WIC voor?
VRAAG 9 (BONUS): Twee hoofdstukken terug heb je het over de VOC gehad. Weet je nog waar de afkorting VOC voor staat?
De bovenstaande vragen zijn bedoeld ter controle, dus om te kijken of je het al (goed) kent. Dit is geen garantie voor een goed cijfer, aangezien wij niet al het lesmateriaal tot onze beschikking hebben en er moeilijkere vragen gesteld kunnen worden. Wij hebben geen beschikking over de toetsen van de methode, dus als vragen overeen komen met de echte toets berust dit op toeval.
Antwoorden van de oefentoets:
Les 1: Rijkdom en ontevredenheid
VRAAG 1: Pachters mogen een deel van wat ze verdienen zelf houden. De rest is voor de regent. Belastingpachters vragen steeds wat extra geld. Waarom vragen ze extra geld?
Dat extra geld kunnen ze mooi in eigen zak steken.
VRAAG 2: Regenten willen net zo leven als de mensen aan het hof van koning Lodewijk XIV. Hoe zie je dat aan hun huis en gewoontes (noem minstens 4 voorbeelden)?
Ze hebben Franse meubels, ze hebben een Franse tuin, ze dragen kleren volgens de Franse mode, ze dragen pruiken volgens de Franse mode en ze speken vaak Frans.
Les 2: Kennis is macht
VRAAG 3: In verschillende Europese landen hebben geleerden nieuwe ideeën over de maatschappij. Zij vinden bijvoorbeeld dat de standen moeten worden afgeschaft. Noem nog twee ideeën.
Ze vinden dat het volk de regering moet kiezen. En ook dat iedereen gelijke rechten moet krijgen. De geleerden willen ook dat mensen zelf gaan nadenken.
VRAAG 4: Wie verzamelt in Nederland van alles over de natuur, het geloof, de kunst en techniek?
In Nederland verzamelt Pieter Teyler van alles over de natuur, het geloof, de kunst en techniek. Na zijn dood komt zijn verzameling in een museum.
Les 3: Patriotten en Prinsgezinden
VRAAG 5: Veel mensen in de republiek zijn ontevreden. Ze willen bijvoorbeeld zelf een beroep kunnen kiezen. Waarom kan dat nu niet?
Dat kan nu niet, omdat je lid van een gilde moet zijn.
VRAAG 6: Een deel van de mensen geeft de schuld van de problemen aan de prins, de stadhouder. Er ontstaan twee partijen: de Patriotten en de Prinsgezinden. Welke partij is tegen de stadhouder en welke partij steunt hem juist?
De Patriotten zijn tegen de stadhouder. De Prinsgezinden steunen hem juist.
Les 4: De slavenhandel
VRAAG 7: Vul de lege plekken in in het onderstaande verhaaltje. Kies uit: Afrika - driehoekshandel - Europa - suikerriet.
"Europeanen verbouwen ... en andere producten op grote plantages in Amerika. Zij laten slaven het werk doen. Europese handelaren kopen die slaven in ... (1). Ze verkopen ze op slavenmarkten in Amerika (2). Voor het geld kopen ze suikerriet en andere producten om in ... te verkopen (3). Daarna varen ze weer naar Afrika om nieuwe slaven te halen. Dit heet ...."
De woorden in de goede volgorde zijn: suikerriet - Afrika - Europa - driehoekshandel.
VRAAG 8: De WIC houdt zich ook bezig met de slavenhandel. Waar staat de afkorting WIC voor?
WIC staat voor West-Indische Compagnie.
VRAAG 9 (BONUS): Twee hoofdstukken terug heb je het over de VOC gehad. Weet je nog waar de afkorting VOC voor staat?
VOC staat voor Verenigde Oost-Indische Compagnie.
Bij dit hoofdstuk hebben we geen extra informatie beschikbaar. Om te leren voor de toets heb je veel aan de samenvatting (als je die niet hebt, stuur dan even een mailtje via Oefenplein.nl/contact).
Heel veel succes!