Welkom op de pagina Wijzer door de tijd groep 7: Samenvatting 3!
Thema: Een gouden eeuw
Je vindt hier filmpjes, plaatjes en extra informatie over het thema een gouden eeuw per les en een oefentoets (+ antwoorden) over alle vier de lessen (de vragen zijn wel opgedeeld per les).
FILMPJES, PLAATJES & EXTRA INFORMATIE:
Les 1: De VOC
- Specerijen uit Indië (FILM, 2:12 minuten)
- Het bestuur van de VOC (FILM, 2:34 minuten)
- Ruim baan voor de VOC (FILM, 2:36 minuten)
- De VOC in Batavia (FILM, 3:38 minuten)
- De route van de VOC (FILM, 7:38 minuten)
Les 2: Werken op een VOC-schip
- Jacob gaat varen, werken op een VOC-schip (FILM, 4:39 minuten)
Les 3: Beroemde schilders
- Rembrandt, een beroemd schilder (FILM, 3:54 minuten)
- Het leven van Rembrandt (FILM, 2:49 minuten)
- TIP! Het geheim van Rembrandt (FILM, 1:46 minuten)
- Kunst uit de Gouden Eeuw (FILM, 3:30 minuten)
Les 4: Uitvinders en onderzoekers
- Christiaan Huygens (FILM, 0:43 minuten)
- De buisloze telescoop (FILM, 1:53 minuten)
Oefentoets
Schrijf de antwoorden op de vragen bij voorkeur op een blaadje (of onthoud ze). Controleer daarna of je het goed hebt, onderaan deze pagina.
Les 1: De VOC
VRAAG 1: Rond 1600 varen veel Nederlandse kooplieden naar Indië. Ze kopen er vooral veel specerijen. Noem drie of vier voorbeelden van specerijen.
VRAAG 2: De kooplieden besluiten om samen te gaan werken. Ze richten de VOC op. Waar is dat de afkorting van?
VRAAG 3: De VOC heeft eigen soldaten en forten. Wat is daar het voordeel van?
Les 2: Werken op een VOC-schip
VRAAG 4: Het werk op een Oost-Indiëvaarder is zwaar. Noem twee voorbeelden van werkzaamheden die de bemanning moest verrichten.
VRAAG 5: Onderweg zijn er veel gevaren. Je kunt bijvoorbeeld ziek worden. Veel mannen krijgen scheurbuik. Hoe komt dat?
Les 3: Beroemde schilders
VRAAG 6: Waarom wordt schilder Rembrandt van Rijn zo beroemd?
Les 4: Uitvinders en onderzoekers
VRAAG 7: Wie ziet onder zijn microscoop als eerste mens bacteriën?
VRAAG 8: Wat vindt Corneliszoon uit en wat is het voordeel daarvan?
De bovenstaande vragen zijn bedoeld ter controle, dus om te kijken of je het al (goed) kent. Dit is geen garantie voor een goed cijfer, aangezien wij niet al het lesmateriaal tot onze beschikking hebben en er moeilijkere vragen gesteld kunnen worden. Wij hebben geen beschikking over de toetsen van de methode, dus als vragen overeen komen met de echte toets berust dit op toeval.
Antwoorden van de oefentoets:
Les 1: De VOC
VRAAG 1: Rond 1600 varen veel Nederlandse kooplieden naar Indië. Ze kopen er vooral veel specerijen. Noem drie of vier voorbeelden van specerijen.
Voorbeelden van specerijen zijn kaneel, nootmuskaat, peper en kruidnagel.
VRAAG 2: De kooplieden besluiten om samen te gaan werken. Ze richten de VOC op. Waar is dat de afkorting van?
VOC is de afkorting van Verenigde Oost-Indische Compagnie.
VRAAG 3: De VOC heeft eigen soldaten en forten. Wat is daar het voordeel van?
Het voordeel is dat ze hun schepen en handelswaar zo beter kunnen verdedigen.
Les 2: Werken op een VOC-schip
VRAAG 4: Het werk op een Oost-Indiëvaarder is zwaar. Noem twee voorbeelden van werkzaamheden die de bemanning moest verrichten.
De bemanning moest het dek schrobben, de dieren verzorgen, in het kraaiennest klimmen, en nog veel meer.
VRAAG 5: Onderweg zijn er veel gevaren. Je kunt bijvoorbeeld ziek worden. Veel mannen krijgen scheurbuik. Hoe komt dat?
Scheurbuik ontstaat omdat er te weinig vers voedsel is aan boord van een schip.
Les 3: Beroemde schilders
VRAAG 6: Waarom wordt schilder Rembrandt van Rijn zo beroemd?
Rembrandt van Rijn wordt beroemd omdat hij zo goed licht en schaduw schildert. (Zijn bekendste schilderij is de Nachtwacht.)
Les 4: Uitvinders en onderzoekers
VRAAG 7: Wie ziet onder zijn microscoop als eerste mens bacteriën?
Antoni van Leeuwenhoek ziet onder zijn microscoop als eerste mens bacteriën.
VRAAG 8: Wat vindt Corneliszoon uit en wat is het voordeel daarvan?
Corneliszoon vindt een zaagmolen uit. Daardoor kunnen er veel sneller boten worden gebouwd.
Wat vind je stom aan deze pagina/website? Laat het weten, dan kunnen we misschien wat veranderen.
zooo goed
Bedankt voor je vraag! Dit is geschiedenismethode 'Wijzer door de tijd' en dan groep 7. Dit is hoofdstuk 3 daarvan.
Gebruik je een andere methode, dan kun je natuurlijk wel wat hebben aan de filmpjes. Alleen de oefentoets heb je dan wat minder aan.
Als je nog vragen hebt, laat het weten!
leer er veel van
thxx
waarom zij je dat????????
je hebt mijn hart gebroken
bedoelde je dat echt
op wie val je dan????????
stuur het me op whatsapp
In de echte toets kunnen ook vragen uit de geschiedenislessen komen, waardoor je cijfer voor de echte toets tegen kan vallen. Daarom is het belangrijk om ook in de geschiedenislessen goed op te letten en niet enkel de samenvatting te leren.