Welkom op de pagina Wijzer door de tijd groep 7: Samenvatting 1!
Thema: Nieuwe werelden
Je vindt hier filmpjes, plaatjes en extra informatie over het thema nieuwe werelden per les en een oefentoets (+ antwoorden) over alle vier de lessen (de vragen zijn wel opgedeeld per les).
FILMPJES, PLAATJES & EXTRA INFORMATIE:
Les 1: Op ontdekkingsreis
- Columbus (FILM, 1:47 minuten)
- Columbus op reis (FILM, 2:41 minuten)
Les 2: Overleven op Nova Zembla
- Willem Barentsz (FILM, 1:17 minuten)
- Overwinteren op Nova Zembla (FILM, 2:36 minuten)
Les 3: Grote gevolgen
- De Azteken (FILM, 3:31 minuten)
Les 4: Nieuwe ideeën
- Erasmus (FILM, 3:06 minuten)
- De dood herdenken in het humanisme (FILM, 3:49 minuten)
Oefentoets
Schrijf de antwoorden op de vragen bij voorkeur op een blaadje (of onthoud ze). Controleer daarna of je het goed hebt, onderaan deze pagina.
Les 1: Op ontdekkingsreis
VRAAG 1: Waarom waren producten zoals zijde en specerijen vroeger erg duur?
VRAAG 2: In 1492 probeert Columbus Indië te bereiken. Vanuit Spanje vaart hij naar het westen. Welk land heeft Columbus bereikt? Kies uit:
- Indië
- Portugal
- Amerika
- China
Les 2: Overleven op Nova Zembla
VRAAG 3: Hoe probeert Willem Barentsz Indië te bereiken?
VRAAG 4: Vul het goede woord in:
"In 1642 ontdekte Abel Tasman Tasmanië en .... Welk land ontdekt hij nog meer?"
Les 3: Grote gevolgen
VRAAG 5: Hoe houden de Azteken hun goden tevreden?
VRAAG 6: Noem 2 nadelen van de Spaanse heersers voor de Azteken.
Les 4: Nieuwe ideeën
VRAAG 7: Wat doen kunstenaars anders dan de voorgaande jaren?
VRAAG 8: Wat vinden geleerden zoals Erasmus?
VRAAG 9 (BONUS): Hoe noem je de manier van denken van bijvoorbeeld Erasmus?
De bovenstaande vragen zijn bedoeld ter controle, dus om te kijken of je het al (goed) kent. Dit is geen garantie voor een goed cijfer, aangezien wij niet al het lesmateriaal tot onze beschikking hebben en er moeilijkere vragen gesteld kunnen worden. Wij hebben geen beschikking over de toetsen van de methode, dus als vragen overeen komen met de echte toets berust dit op toeval.
Antwoorden van de oefentoets:
Les 1: Op ontdekkingsreis
VRAAG 1: Waarom waren producten zoals zijde en specerijen vroeger erg duur?
De reis naar bijvoorbeeld Indië en China was lang en gevaarlijk. Daarom waren de producten heel duur.
VRAAG 2: In 1492 probeert Columbus Indië te bereiken. Vanuit Spanje vaart hij naar het westen. Welk land heeft Columbus bereikt?
- Indië
- Portugal
- Amerika
- China
Columbus dacht dat hij Indië had bereikt, maar het was Amerika (antwoord c). Hij noemde de inwoners indianen.
Les 2: Overleven op Nova Zembla
VRAAG 3: Hoe probeert Willem Barentsz Indië te bereiken?
Willem Barentsz probeert in 1596 langs de Noordpool in Indië te komen.
VRAAG 4: Vul het goede woord in:
"In 1642 ontdekte Abel Tasman Tasmanië en .... Welk land ontdekt hij nog meer?"
Abel Tasman ontdekte Tasmanië en Nieuw-Zeeland.
Les 3: Grote gevolgen
VRAAG 5: Hoe houden de Azteken hun goden tevreden?
De Azteken houden hun goden tevreden door offers te brengen. Zo geven ze bijvoorbeeld de zonnegod harten van mensen.
VRAAG 6: Noem 2 nadelen van de Spaanse heersers voor de Azteken.
De Spanjaarden behandelen de Azteken als slaven. En ze brengen ziektes mee waaraan veel Azteken sterven. Ook dwingen ze de Azteken om christen te worden.
Les 4: Nieuwe ideeën
VRAAG 7: Wat doen kunstenaars anders dan de voorgaande jaren?
Kunstenaars schilderen niet langer meer alleen Bijbelse verhalen. Ze schilderen de dingen die ze zien.
VRAAG 8: Wat vinden geleerden zoals Erasmus?
Geleerden als Erasmus vinden dat mensen zelf hun verstand moeten gebruiken. Ze moeten niet zomaar alles geloven.
VRAAG 9 (BONUS): Hoe noem je de manier van denken van bijvoorbeeld Erasmus?
Deze manier van denken noemt men 'humanisme'.
Fijn om te horen dat onze site je dochter heeft geholpen. Houd er rekening mee dat er ook dingen gevraagd worden die in de les zijn behandeld, dus deze oefentoets maken is zeker geen garantie voor een goed cijfer!
groetjes van #yolo
Hoe kunnen we deze pagina / onze website leuker maken voor jou? We horen het graag!
#cbs de Elzenhof.