Welkom op de pagina Wijzer door natuur en techniek groep 8: Samenvatting 1!
Thema: Natuurlijk evenwicht (gericht op natuur)
Je vindt hier filmpjes, plaatjes en extra informatie over het thema natuurlijk evenwicht per les en een oefentoets (+ antwoorden) over alle vier de lessen (de vragen zijn wel opgedeeld per les).
FILMPJES, PLAATJES & EXTRA INFORMATIE:
Les 1: Evenwicht in de natuur
- Biotopen (FILM, 2:18 minuten)
- Evenwicht in de natuur (FILM, 1:35 minuten)
Les 2: Het evenwicht verstoord
- Bescherming van vogels (FILM, 2:29 minuten)
Les 3: Bedreigde dieren
- Natuurbeschermers (FILM, 2:32 minuten)
- Herbebossing (FILM, 1:38 minuten)
Les 4: Natuurlijk voedsel?
- Megastallen (FILM, 1:07 minuten)
- Biologische boerderij (FILM, 3:06 minuten)
- Paradijs voor varkens (FILM, 2:49 minuten)
Oefentoets
Schrijf de antwoorden op de vragen bij voorkeur op een blaadje (of onthoud ze). Controleer daarna of je het goed hebt, onderaan deze pagina.
Les 1: Evenwicht in de natuur
VRAAG 1: Vul de goede woorden in het verhaaltje in. Kies uit: levensgemeenschap - voedselpiramide - biotoop.
"Het bos, het duinlandschap en de zee zijn een .... Daar leven planten en dieren samen. Ze vormen er een .... Planten en dieren hebben elkaar nodig. De één is het voedsel van de ander. Een ... laat dat zien."
VRAAG 2: Wie staan onderaan in de voedselpiramide? Door wie worden die gegeten? En wie staan in de top van de piramide?
Les 2: Het evenwicht verstoord
VRAAG 3: Hoe kunnen mensen een natuurlijk evenwicht in een levensgemeenschap verstoren?
VRAAG 4: Hoe komt het dat weidevogels in Nederland (bijvoorbeeld de grutto) het moeilijk hebben?
Les 3: Bedreigde dieren
VRAAG 5: Noem drie voorbeelden hoe het natuurlijk evenwicht kan worden verstoord.
VRAAG 6: Hoe kun je bedreigde diersoorten redden?
Les 4: Natuurlijk voedsel?
VRAAG 7: Waarom gebruikt een boer bestrijdingsmiddelen en kunstmest?
VRAAG 8: Waar hebben dieren meer ruimte, in de bio-industrie of bij bioboeren?
VRAAG 9 (BONUS): Wat vind jij van de bio-industrie? (geef hier je eigen mening!)
De bovenstaande vragen zijn bedoeld ter controle, dus om te kijken of je het al (goed) kent. Dit is geen garantie voor een goed cijfer, aangezien wij niet al het lesmateriaal tot onze beschikking hebben en er moeilijkere vragen gesteld kunnen worden. Wij hebben geen beschikking over de toetsen van de methode, dus als vragen overeen komen met de echte toets berust dit op toeval.
Antwoorden van de oefentoets:
Les 1: Evenwicht in de natuur
VRAAG 1: Vul de goede woorden in het verhaaltje in. Kies uit: levensgemeenschap - voedselpiramide - biotoop.
"Het bos, het duinlandschap en de zee zijn een .... Daar leven planten en dieren samen. Ze vormen er een .... Planten en dieren hebben elkaar nodig. De één is het voedsel van de ander. Een ... laat dat zien."
De goede woorden zijn: biotoop - levensgemeenschap - voedselpiramide
VRAAG 2: Wie staan onderaan in de voedselpiramide? Door wie worden die gegeten? En wie staan in de top van de piramide?
Onderaan staan altijd groene planten. Die worden gegeten door planteneters. Aan de top staan de grootste roofdieren (tussen de planteneters en roofdieren zitten nog vleeseters, maar dat hoeft niet in je antwoord te staan).
Les 2: Het evenwicht verstoord
VRAAG 3: Hoe kunnen mensen een natuurlijk evenwicht in een levensgemeenschap verstoren?
Mensen kunnen het natuurlijk evenwicht verstoren door bijvoorbeeld dieren naar een gebied te brengen waar ze niet thuishoren. Andere goede antwoorden zijn bijvoorbeeld: houtkap, vervuiling, jacht en klimaatverandering.
VRAAG 4: Hoe komt het dat weidevogels in Nederland (bijvoorbeeld de grutto) het moeilijk hebben?
Boeren maaien het gras al vroeg in het voorjaar. Jonge weidevogels kunnen zich dan niet meer verschuilen. Ook vinden ze er minder voedsel. Daardoor hebben weidevogels als de grutto het moeilijk.
Les 3: Bedreigde dieren
VRAAG 5: Noem drie voorbeelden hoe het natuurlijk evenwicht kan worden verstoord.
Het natuurlijk evenwicht kan verstoord worden door houtkap, vervuiling, jacht en klimaatverandering. Ook goed: dieren naar een gebied brengen waar ze niet thuishoren.
VRAAG 6: Hoe kun je bedreigde diersoorten redden?
Door natuurbescherming kun je bedreigde diersoorten redden.
Les 4: Natuurlijk voedsel?
VRAAG 7: Waarom gebruikt een boer bestrijdingsmiddelen en kunstmest?
Een boer gebruikt bestrijdingsmiddelen en kunstmest om de planten goed te laten groeien.
VRAAG 8: Waar hebben dieren meer ruimte, in de bio-industrie of bij bioboeren?
Bij bioboeren hebben dieren meer ruimte.
VRAAG 9 (BONUS): Wat vind jij van de bio-industrie? (geef hier je eigen mening!)
Eigen antwoord. Bijvoorbeeld: "Slecht, omdat dieren dicht op elkaar leven.", "Slecht, want er wordt slecht voor dieren gezorgd.", "Goed, het vlees is goedkoop." en "Goed, met dieren hoef je geen medelijden te hebben."
Ik snap dat je het jammer vindt. We hebben er 1 hoofdstuk van online staan: https://oefenplein.nl/aardrijkskunde/169-methode-wijzer-door-de-wereld-groep-8
We hebben de samenvatting gemaild. Veel succes met voorbereiden en met je toets.
Ja, die hebben we!
Succes met je toets!
Oefenplein is natuurlijk geen tovermiddel om een goed cijfer te halen
Wat een geweldig cijfer! Goed gedaan. Heel veel succes nog op school en als je vragen hebt horen we die graag
Probeer de volgende keer goed op te letten in de lessen van natuur & techniek, de samenvatting goed te leren en de oefentoets te maken op onze website. Als je iets niet snapt kun je een filmpje bekijken of je vraag stellen aan ons via een reactie of via oefenplein.nl/contact. Ik hoop dat je de volgende toets een hoger cijfer haalt!
Mogelijke oorzaken waardoor je cijfer omlaag is gegaan:
* Je hebt in de les iets gemist, waardoor je dat op de toets niet wist.
* Je wist iets niet meer wat in de samenvatting stond.
* Je had moeite met de kennis toepassen (bijvoorbeeld begrippen combineren).
Maar nogmaals, vraag even aan je juf/meester hoe je aan je cijfer komt!!!
Bedankt voor je vraag. De bovenstaande oefentoets stelt vragen over de samenvatting die je thuis moest leren. In de echte toets komen óók vragen over dingen die je meester/juf in de les heeft verteld / laten zien.
Daarnaast zit er in de echte toets soms iets meer toepassing, bijvoorbeeld begrippen combineren of een vraag over een afbeelding.
Een 6,2 is echt een prima cijfer hoor! Goed gedaan! Je moet niet verwachten dat je altijd een 8 of hoger haalt. Daarnaast: vraag jezelf eens af of je een hoger cijfer gehaald zou hebben als je deze oefentoets niet had gemaakt.
Je kunt eventueel aan je juf/meester vragen hoe je de volgende een nog hoger cijfer kunt halen. Het allerbelangrijkste is in ieder geval goed opletten tijdens de natuur & techniek lessen!
Wij proberen altijd zo snel mogelijk te antwoorden, maar we werken niet 24 uur per dag aan de site
Mooi dat je er wat aan gehad hebt