Om beter te worden in het debatteren is oefenen van belang. Erg leuk om te doen (en ook nog leerzaam) is het ballondebat. We vertellen er op deze pagina meer over!

Luchtballon - Bron: Wikipedia.org 

Voorbereiding

De klas wordt verdeeld in 5 groepjes. Uit ieder groepje komt 1 vrijwilliger die gaat debatteren (de leerkracht kan natuurlijk ook iemand aanwijzen).

Je hebt even de tijd (5-15 minuten) om je voor te bereiden (samen met je groepje!), dit kan eventueel ook als huiswerk. Kies een bekend iemand (je kunt afspreken met de klas om alleen BN'ers te kiezen, maar je kunt het ook open houden). Voorbeelden zijn: een filosoof, een politicus, een zanger(es), een acteur/actrice, een presentator/presentratrice, iemand van het koningshuis, een leraar enz.

Je moet de persoon kort introduceren en aangeven waarom hij/zij per se in de ballon moet blijven. Denk ook na hoe je anderen kunt 'afkraken' (waarom zij niet in de ballon mogen blijven).

 

Plaatsnemen in de ballon

De vijf personen nemen plaats in een luchtballon. Tijdens de vlucht moet er telkens 1 iemand uit de ballon worden gegooid. Het publiek bepaald wie!

 

Ronde 1

De 5 personen komen naar voren. Ze mogen allemaal in maximaal 1 minuut zichzelf KORT voorstellen (de kans is groot dat niet iedereen precies weet wie het is) en vertellen waarom hij/zij SOWIESO in de ballon moet blijven. Wat heeft hij/zij het publiek te bieden? Wat heeft hij/zij Nederland en/of de wereld te bieden? (dit kun je tijdens de voorbereiding voorbereiden). Let op! Zorg dat meer dan de helft van de klas de persoon kent, dan is de kans op veel stemmen groter dan bij een onbekend persoon. 

Na de 5 speeches mag de klas stemmen wie mag blijven (maximaal 1 of 2 keer stemmen). De twee leerlingen met de minste stemmen worden uit de ballon geworpen.

 

Ronde 2

Er staan nog 3 mensen voor de klas (in de ballon). Er kan er echter nog maar 1 in de ballon blijven.

Ze mogen alle drie vertellen waarom zij PER SE in de ballon moeten blijven en wat in deze ronde vooral van belang is is het afkraken van de andere twee (waarom moeten de andere twee uit de ballon geworpen worden?).

Het publiek mag nu stemmen wie in de ballon moet blijven (1 stem per leerling is het leukst). Degene met de meeste stemmen is de winnaar van dit ballondebat en mag in de ballon blijven.

 

Extra informatie

Deze debatvorm is vooral leuk om te doen en een redelijke oefening voor debatteren.

Het is belangrijk je aandacht op het publiek te richten (spreek hen aan!) en niet op de 4 mede klasgenoten in de ballon. Heel veel succes!